loading...
فقر و فرهنگ
فقر و فرهنگ بازدید : 5 یکشنبه 31 شهریور 1392 نظرات (0)

farhangh بررسی فرهنگ فقر

در بیست و چهارم بهمن‏ ماه سال ۸۵، نشستی با عنوان “بررسی فرهنگ فقر” در گروه سیاست اجتماعی انجمن برگزار شد که طی آن، دکتر نعمت‏الله فاضلی در سخنرانی خود، ضمن توضیح مفهوم فرهنگ فقر و ابعاد مختلف آن، شامل ریشه‏ها، پیامدها و چگونگی شکل‏گیری این مفهوم به مثابه‏ نوعی شیوه‏ زیستن، بر اهمیت درک و استفاده از آن، در جامعه‏ امروز تاکید کرد. 

او در این باره گفت: مفهوم فرهنگ، با توجه به ابعاد فرهنگی فقر، از جنبه‏های مختلفی حائز اهمیت است که یکی از آنها سیاست اجتماعی و سیاست عمومی است. به طور کلی در حوزه‏ توسعه، در سال‏های جدید تحولاتی با عنوان رویکرد فرهنگی انجام شده است. مفهوم فرهنگی شدن در یک جمله، حاکی از ادغام شدن حوزه‏های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخلاف فرآیند حاکم بر دوره است. درواقع، در دهه‏های اخیر، گسترش صنایع فرهنگی و توسعه‏، فرآیند دموکراسیزاسیون و اهمیت یافتن بیشتر نقش مردم، گسترش تکنولوژی‏های ارتباطی و فرآیندهای جهانی شدن و از همه مهم‏تر، ناکام ماندن رویکردهای اقتصادگرا در امر توسعه، باعث شده رویکرد فرهنگی به حوزه‏های سیاست و اجتماع نیز گسترش یابد. از سوی دیگر، در کشور ما، فرآیند فرهنگی شدن، ماهیت نظام سیاسی، نقش عنصر مذهب و به‏طور کلی ویژگی‏های جامعه‏، باعث شده این مساله که چگونه می‏توانیم از رویکرد فرهنگی به همه‏ مسائل نگاه کنیم، موضوع قابل توجهی جلوه کند.

وی در ادامه توضیح داد که نظریه‏ فرهنگ فقر که در سال‏های دهه‏ ۶۰ توسط اسکار لوئیس مطرح شد، در جامعه‏ ما ناشناخته مانده است و مهم‏ترین آثار این نظریه‏پرداز، علی‏رغم ترجمه‏ به فارسی، به چاپ دوم نرسیده و مخاطب چندانی پیدا نکرده‏اند.

فاضلی گفت: لوئیس برای توضیح فرهنگ فقر از نوعی روش‏شناسی خاص مردم‏نگارانه از طریق تجزیه و تحلیل زندگی‏نامه‏های چندین فرد از اعضای خانواده‏های بزرگ استفاده کرده است. سبک نگارش او یک سبک عامه‏پسند و رمان‏گونه بوده و شیوه‏ مشاهده‏ مشارکتی فعالش که به عنوان نمونه، مدت چندین سال با “خانواده‏ سانچز” در مکزیکوسیتی حشر و نشر داشته و همچنین شیوه‏ استدلال‏های او بسیار نوآورانه، متهورانه و همراه با مقاومت‏های شدید بوده است. درواقع می‏توان گفت کار لوئیس نه تنها از نظر روش‏شناسی برای همه قابل استفاده است؛ بلکه رویکرد نظری او نیز از اهمیت زیادی در دنیای امروز برخوردار است. به تعبیر دیگر، به نظر می‏رسد که در شرایط امروز، وقت آن رسیده که ایده‏ نقش داشتن باورهای افراد در روند توسعه‏نیافتگی برخی جوامع، با وجود برخی مقاومت‏ها، بیشتر در فضای دانشگاهی و آکادمیک مطرح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره تئوری‏پرداز نظریه فرهنگ فقر گفت: اسکار لوئیس متولد ۱۹۱۴ در نیویورک است. او که در دانشگاه کلمبیا تدریس می‏کرد، در سال‏های ۱۹۵۲ تا ۵۴ به مکزیک در آمریکای لاتین رفت تا مطالعه‏ میدانی انجام دهد. وی در سال ۵۹ یکی از آثار خود، با عنوان “خانواده سانچز” را منتشر کرد و در سال ۶۱ این اثر با تغییراتی “عنوان فرزندان” سانچز تجدید چاپ شد.

فاضلی ادامه داد: این مطالعه‏ میدانی ابتدا به عنوان یک اثر ادبی شناخته شد اما بعدها مشخص شد که لوئیس در این مطالعه، روحیات و رفتارهای فقرای شهری را از بعد روان‏شناسی اجتماعی مورد بررسی قرار داده و به نوعی، تمام ابعاد یک انسان یا خانواده‏ فقیر را در اختیار ما قرار می‏دهد. درواقع او مانند یک نقاش، فیلمساز و یا رمان‏نویس، تصاویر بسیار زنده و جذابی را به مخاطب خود نشان می‏دهد.

این انسان‏شناس تاکید کرد: از نظر اسکار لوئیس، فرهنگ فقر سندرم ویژه‏ای است که در برخی شرایط اجتماعی خاص رشد کرده است. این فرهنگ تجسم مجموعه مشترک ارزش‏ها، هنجارها و الگویی متفاوت از فرهنگ عمومی جامعه است. به تعبیر لوئیس، در حقیقت فقرا شیوه‏ زندگی و خرده فرهنگ خاص خود را دارند. درواقع، او فقر را دارای ساخت و مکانیسمی عقلایی با شیوه‏ زندگی پابرجایی که از نسلی به نسل دیگری سپرده شده، معرفی می‏کند. این محقق معتقد است فقر فقط جنبه سلبی ندارد و در واقع تنها به معنای محرومیت اقتصادی نیست؛ بلکه فقر شیوه‏ای از تفکر و مجموعه‏ای از هنجارهاست که خصلت سازگارکننده نیز دارد. نکته مهم‏تر این که نسل‏های مختلف این فرهنگ را به ارث برده و آن را باز تولید می‏کنند که درواقع، این همان بحثی است که اینگلهارت به شکل دیگری در مورد فرآیند جامعه‏پذیری مطرح می‏کند.

دکتر فاضلی با بیان برخی ویژگی‏های سیاسی، اجتماعی و خانوادگی موثر در ترویج فرهنگ فقر، گفت: به اعتقاد لوئیس، فرهنگ فقر فرهنگ جدیدی است که در نتیجه‏ برخی تحولات در نظام سرمایه‏داری و توسعه‏ جوامع شهرنشین به‏وجود آمده است. فرهنگ فقرا از یک طرف عدم برخورداری از امکانات و زیستن در شرایط فقیرانه بوده و از سوی دیگر، محصول زندگی در جوار فضایی است که شما در آن شرایط زندگی مرفهانه را هم می‏بینید. به بیان دیگر، اسکار لوئیس توضیح می‏دهد که پیدایش خرده فرهنگ فقر زمینه‏های اجتماعی و تاریخی داشته است که از جمله‏ آنها از هم پاشیده شدن نظام اقتصادی – اجتماعی و طبقاتی و جایگزین شدن آن با نظامی دیگر، فتوحات امپریالیستی و تداوم نظام بردگی، فروپاشیده شدن نظام‏های قبیله‏ای و مهاجرت به شهرها است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در ادامه سخنان خود، برخی انتقادات وارد شده در چند سال اخیر، نسبت به این نظریه، را این‏گونه شمرد: اولا گفته می‏شود بر اساس برخی داده‏های تجربی، در کشورهای صنعتی پیشرفته‏ نیز امکان وجود فرهنگ فقر دیده می‏شود. نکته‏ دیگر اینکه مفهوم فرهنگ فقر بیش از حد به قدرت ساختار فرهنگی تأکید کرده و نقش عاملیت را نادیده می‏گیرد. به تعبیر دیگر، این مفهوم نوعی تلقی ازلی و ابدی از فرهنگ ارائه می‏دهد. دوم اینکه مفهوم فرهنگ، مفهومی بسیار ذهنی تلقی شده؛ چنان‏چه از دیدگاه لوئیس، فرهنگ، ارزش‏ها و باورها و نگرش‏ها و الگوهای فرهنگی، تعیین‏کننده‏ شیوه‏ تعبیر فرد از کنش و موقعیت خود و تعیین‏کننده رفتار او خواهد بود. این نوع تلقی بسیار ذهنی است و حتی بسیاری معتقدند در این میان، نقش ساختارهای اجتماعی ـ سیاسی که نابرابری‏ها را بازتولید می‏کنند، نیز نادیده گرفته ‏شده است. علاوه بر این، مفهوم فرهنگ فقر عملاً مجموعه‏‏ای از پیامدهای منفی را نیز با خود به همراه دارد و در عین حال، راهبردی برای برون آمدن از آن ارائه نمی‏شود. دیگر اینکه این مفهوم به نوعی با منسوب کردن فرهنگ فقر به فقرا و تبدیل آن به شیوه‏ زندگی، عملاً توجیهی ایدئولوژیک در این زمینه ارائه می‏دهد.

فاضلی در عین حال تاکید کرد: علی‏رغم این انتقادات، این نظریه امکانات و قابلیت‏های خاصی در مقابل نظریات بدیل خود دارد. به عنوان مثال، لوئیس نگاهی از درون به مقوله‏ فقر دارد و این برخلاف اغلب رویکردهای موجود در این زمینه است که بر پایه شاخص‏های جهانی شکل گرفته‏اند. علاوه بر این، فرهنگ فقر مفهومی است که به خوبی، نگاه درونی، نگرش، بینش و منش زندگی فقیرانه را در اختیار ما قرار می‏دهد. نکته دیگر اینکه اگر بخواهیم از مفهوم فقر نه به عنوان راهبرد سیاست‏گذارانه، بلکه به مثابه یک مفهوم روشنفکرانه استفاده کنیم؛ من معتقدم که این مفهوم اتفاقاً جنبه‏‏ انتقادی نیز دارد. به گونه‏ای که بر اساس آن می‏توان از طرق مختلف از جمله رسانه‏ها، فقرا را آماده کرد که پذیرای برخی تغییرات باشند. درواقع، این رویکرد، انگیزه‏هایی را برای نگرش‏های خودانتقادی ایجاد می‏کند. به تعبیر دیگر، از آنجا که در کل فقرا، فقر خود را به صورت خودآگاهانه ستایش نمی‏کنند؛ می‏توان از این زمینه‏ فرهنگی برای روشن کردن دیدگاه آنها استفاده کرد.

فاضلی در ادامه با طرح این پرسش که “آیا جامعه‏ ایران نیز از فرهنگ فقر رنج می‏برند؟” گفت: وقتی من این کتاب‏ها را می‏خواندم به نظرم می‏رسید که جامعه‏ ما خیلی از ویژگی‏های مورد اشاره لوئیس را دارد. با این وجود، من تصور می‏کنم که این مفهوم نمی‏تواند کاربرد زیادی برای ما داشته باشد چرا که فقر هرگز در تعابیر دینی فرهنگی و تاریخی ایرانیان به عنوان سرنوشت مختوم تعریف نشده است. به عبارتی از یک سو، دین اسلام فرهنگ فقر را حداقل تجویز نکرده و از طرف دیگر جامعه‏ ایران در صد سال اخیر، اگر چه با مشکلات زیادی مواجه بوده، امّا به دلیل برخورداری از منابع زیرزمینی چندان با شرایط بحرانی مواجه نشده است. البته در این زمینه‏ داده‏ای هم برای پردازش وجود ندارد. با این وجود، درکل من فکر می‏کنم می‏توان از این مفهوم برای روشنگری‏های اجتماعی حداقل در میان جوامع محروم استفاده کرد.

 

منبع : http://www.isa.org.ir

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 17
  • بازدید کلی : 151